Anne-Roos van der Meijden (1998) is voortdurend op zoek naar verbanden. In haar werk als schrijver en beeldmaker maakt ze veel gebruik van associatieve gedachtestromen om die verbanden op te sporen. Thema’s die vaak terugkomen in haar werk zijn: de zee, ontsnappen, doen alsof en onopvallendheid. Zo onderzoekt ze het collectieve in het eenzame. Daarnaast is Anne-Roos de helft van het duo ‘Boter bij de Vis’, dat eerlijke, poëtische, Nederlandstalige liedjes maakt.
Het huis waar mijn naam op de poort staat
Dat iemand niet meer aan iemand denkt
een man op de bank zo koud scrolt
op zijn telefoon op de bank zo wit,
op de bank waar hij iemand vergeet,
iemand die hier jaren geleden prinses sissi
keek met zijn dochter, iemand die bang was
dat hij vlekken maakte op de bank
zijn dochter, vergeten hoe het voelde naar
paleizen te verhuizen in haar hoofd, knipt
op haar kamer eierdozen in tienduizenden
stukjes, trekt met haar vinger een lijn in
de kartonconfetti
iemand zou langs moeten komen, moeten
praten met de dochter, haar moeten laten
praten over dat het nog niet af was, nog lang
niet af was, iemand had de kartonconfetti
onder haar nagels vandaan moeten plukken
de snippers laten sneeuwen, alles zacht
bedekken, tot er plaats is voor iets nieuws
iemand blijft weg
een man op de bank,
scrolt op zijn telefoon, vergeet
zijn dochter, vergeet iemand
was nog maar hier
of beter:
had maar vlekken achtergelaten
op de witte bank dan was er misschien
niemand vergeten
Soms ga je de straat op om gewoon de straat op te gaan
basilicumplant in plastic in het raamkozijn, een ananas in het raamkozijn, twee touwen
aan een horizontale paal waar een schommel aan heeft gehangen
slapende hond in raamkozijn, wakkere hond in raamkozijn, een veer
in een vaas in een raamkozijn, een doorzichtig klepje met daarachter batterijen
ik ben volgens mij nerveus, ik denk aan didi en de boeddhistische leefregels op het toilet
bij haar moeder thuis, haar moeders grijze haren, ze waren met veel, haar haren
ik denk aan toen ik met een pluim in mijn hand in de xenos stond, zachte koele klanken
van michael bublé, aan hoe ik altijd aarzel met oversteken
ik denk aan de man die bij shownieuws zei dat vrouwen niet zo kekkie zijn in de studio,
aan het woord kekkie, en aan de ontroerende zorgvuldigheid
waarmee de autoband met een touw in de boom is gehangen om op geschommeld te worden
ik denk aan bochten en beemdgras, aan betonnen blokken in de voortuin
aan toen iemand in de supermarkt dezelfde naam riep die ik heb, aan het blonde kindje
dat tevoorschijn kwam vanachter het pindakaas- en hagelslagschap
aan vergeten worden in het reuzenrad in de julianatoren, aan de blauwe auto met stoelverwarming
van aline, aan het woord sidderen, aan het geluid dat stampende voeten maken
in steegjes tussen huizen, ik vraag me af of iedereen een deurmat heeft, ik denk
aan de geur van instant noodles, ik denk aan oranje zonneschermen
en aan hoe die twee dingen eigenlijk hetzelfde zijn, ik denk aan mooie jongens
met zwarte haren op de fiets, in liefdesverhalen in jeugdboeken
komen altijd platte daken voor, ik denk aan wachten op een teken, aan mensen
met paarse baretten en aan welke keuzes zij maken
Zachte berm
zitten op een oprit van iemand die daan heet
heeft een kalmerend effect als je zestien bent
dat weet ik niet meer, maar het is vast
zo’n zelfde gevoel als in een maxi-cosy
op de bijrijdersstoel in slaap vallen
nu ben ik oud genoeg voor achter het stuur
ik rijd in jouw auto over zestigwegen
langs boerderijen, weilanden,
waarschuwingsbord: pas op zachte berm
ik tel de dingen die ik zeker weet
één, jij hebt ook een oprit,
twee, je heet niet daan
drie, je hebt nog niets gezegd
je legt je hand zwaar op de mijne
samen schakelen we naar versnelling vier
ik tuur tussen mijn wimpers door,
probeer me op te dringen aan
het smalle van het donker, vergroot
de sluitertijd van koplamplicht
verderop, felle strepen, net zoals
de sterretjes die ik hard heen en weer
zwaaide op oudejaarsavond
niet zo zenuwachtig doen, zucht je
vier, het is donker
vijf, ik ben oud genoeg
zes, ik zit nu achter het stuur
zeven, de berm is aanlokkelijk zacht
Reactie plaatsen
Reacties