Over Frankenstein 200 jaar: Mary Shelley herleeft

Beste lezers,
 
Wat een onverwacht maar ijzersterk idee van curator Patrick Bassant: de tweehonderdste verjaardag van de publicatie van Mary Shelleys Frankenstein, or: the Modern Prometheus gebruiken als hefboom om elf jonge, bekwame schrijfsters teksten te laten maken, waarin zij de nieuwe dieven van het vuur worden, en hun eigen creaturen scheppen.
            De negentienjarige Mary schreef een megalomaan boek, een soort encyclopedie van de relevante onderwerpen van haar en ook van onze tijd. De teksten van de elf auteurs, geboren tussen 1984 en 1994, vormen een soort State of the Union van onze woelige, gevaarlijke eeuw. Maar dan vanuit een onbeschaamd feminien perspectief. De curator heeft het terecht over ‘een wagonlading aan contemporaine spraakmakende thematiek’, maar ik heb vooral een wagonlading aan nieuw talent ontdekt.
 
Zoeken naar nieuw talent, dat veel zinnigs te zeggen heeft, maar toch vooral opvalt door stijl en compositie van de schriftuur: dat is meer dan ooit de functie van een literair tijdschrift dat de ambitie heeft sporen na te laten. We publiceren in deze aflevering enkele bekroonde jonge hoofden, en juist de publicatie in DW B en ook het contact met Rudy Vanschoonbeek van Uitgeverij Vrijdag vormen de hoofdprijs. Het is voor de meeste debutanten een onvergetelijke ervaring om hun tekst te zien staan op papier (of online) en de indruk te krijgen dat ze iets duurzaams hebben gemaakt, dat nu pas bestaat omdat het gelezen wordt door anderen. Zo werkt DW B samen met Babylons Interuniversitaire Literaire prijs, met de Editio Debutantenschrijfwedstrijd en met de TXT-on-stagewedstrijd Naft voor Woord. Er zijn nu ook contacten met Tilt en Write Now op til.
 
De verruiming en vernieuwing van DW B wordt ook zichtbaar in de kernredactie. We begroeten met vreugde en trots Fikry El Azzouzi en Alicja Geszinska als nieuwe kernredacteuren. Fikry maakt prachtige romans zoals Drarrie in de nacht, dat ook in Duitsland als Wir da draussen een groot succes kende. Hij schrijft theater voor de KVS te Brussel: Reizen Jihad; Malcolm X. Hier geen werk met geheven vingertje in de ene of andere richting, maar werk dat schokt en toont. Hem werd de Arkprijs van het Vrije Woord 2015 toegekend.
            Alicja vluchtte een jaar voor de Val van de Muur met haar ouders van communistisch Polen naar België. Ze werd een toonaangevende filosofe, die we ook hebben leren waarderen in de Canvasserie Wanderlust. Haar roman Een soort van liefde kreeg in 2017 de Debuutprijs. De liefdes tussen vader en dochter en tussen een oudere professor en een jongere studente worden beschreven met een sterke ontroeringskracht en een fijn autobiografisch draadje erdoorheen. Door de verrassende compositie leest het boek als een psychologische thriller, die diepgaande reflecties bevat, zonder ooit te beleren.
            In de redactieraad komt Jens Meijen tevoorschijn, die we hebben leren kennen als writer in residence van DW B 2016.
 
Ook in de vernieuwde website www.dwb.be (Elianne Nijborg en Julia Stappers) treffen we een wagonlading nieuw talent aan. Dit keer zijn het een reeks jonge critici, die begeleid worden door leden van de kern van DW B en het gruwelijke tekort aan kritisch soortelijk gewicht in onze letteren trachten te verhelpen. Lees en reageer!
 
Hugo Bousset