Bij de beelden
De internationaal gerenommeerde New Yorkse muzikant en beeldend kunstenaar Charlemagne Palestine woont en werkt al twintig jaar in Brussel. Hij werd in 1947 geboren in New York en maakte tijdens de jaren 1960 en 1970 deel uit van de creatieve Soho- en Tribeca-undergroundscene. In zijn carrière frequenteerde hij dezelfde kunstscenes als artiesten en muzikanten zoals John Cage, Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Laurie Anderson, Gilbert & George, Gordon Matta-Clark, Philip Glass en Steve Reich.
Charlemagne Palestine is een onvoorspelbare en provocerende multidisciplinaire kunstenaar, die niet in één hokje onder te brengen valt. Hij presenteert doorheen Europa en de Verenigde Staten zijn elektronische en akoestische rituele ‘sound and body’-werken, videoprojecties en multimedia-installaties. Hij is vandaag het meest bekend voor zijn ‘Gesamtkunstwerk’-installaties, die alle aspecten van zijn artistieke persoonlijkheid omvatten. Typerend zijn zijn iconische knuffeldieren, die hij als ‘heilige totemgoden’ beschouwt en die hem overal vergezellen op zijn performances, presentaties, lezingen en tentoonstellingen. Palestine performde en exposeerde in het Louvre, Centre Pompidou en het MAHJ in Parijs, de Biënnale van Venetië, het Stedelijk Museum Amsterdam, het Moderna Museet in Stockholm, het Museum of Modern Art, het Whitney Museum en het Joods Museum in New York City. Baanbrekend was zijn ‘God Bear’, een gigantische teddybeer van zes meter hoog, die hij maakte voor Documenta 8 in 1987 in Kassel. Recent stelde hij tentoon bij Witte De With in Rotterdam, in Kunsthalle Wien en presenteerde hij een monumentale ‘Gesamtkunstwerk’ met 18 000 pluche ‘godheden’ in Los Angeles.
Zijn eerste performance op Belgische bodem vond plaats in 1974 in de Hortahal van het Paleis voor Schone Kunsten, op uitnodiging van de toenmalige directeur Karel Geirlandt en Hergé. Het betekende de start van zijn band met België, waar hij sinds 1999 woont en zijn studio ‘CharleWorld’ vestigde. Recent liep er in BOZAR – Paleis voor Schone Kunsten in Brussel – de tentoonstelling Aa Sschmmettrroossppecctivve MER. Paper Kunsthalle bracht de catalogus uit en er verscheen ook een vinylplaat bij audioMER.
De tekeningen in dit nummer dateren van de jaren 1970 en worden gepresenteerd op de typische ‘Gesammt’-manier die zo eigen is aan Charlemagne Palestine.
Fotografie tentoonstellingszichten BOZAR – Paleis voor Schone Kunsten © Yannick Sas