Dooi - Xander Kindt (tweede plaats)

Xander Kindt (2004) groeide op in de polders van het Waasland. Terwijl hij zijn middelbaar doorbracht op de
Kunsthumaniora in Antwerpen, kreeg hij de smaak van de stad te pakken en nu studeert hij er Woordkunst aan
het Koninklijk Conservatorium. Xander laat zich graag beïnvloeden, zowel door de stad als door het
platteland, zowel door chaos als door stilte. Via taal, beeld, geluid, gebaren of net witruimte probeert hij
betekenis te vinden in wat er om en in hem beweegt. In vormen van theater, poëzie, proza en alles daartussen
zoekt hij naar wat hij wil vertellen.

Vallende vogels in Mexico

 

Oma hangt theezakjes aan de waslijn

om onze gesprekken te recycleren,

stelt dat eenzaamheid

gelukkig voor twee telt

 

Ook ik

ben zo een meerwaardezoeker

en ook ik plaats post-its

om te memoriseren

ben bang

dat de dingen al na een eerste lezing verloren gaan

 

Oma wiegt het verleden weg en ik probeer

iets in te halen Die constante

angst om de dingen voorbij te laten gaan

 

Als kind al hing ik knijpers aan mijn oorlellen

in de hoop ergens bevestigd, nu

vastgehouden te worden

 

en terwijl vogels vallen in Mexico

vult oma’s waslijn zich met post-its

als krijsende kraaien, draait de taal

mij een laatste tong

 

Ik bijt

me ergens in vast,

vraag me af waarom gedichten

bij een tweede lezing naar vergeten thee ruiken

 

***

 

 

In mijn geboortehuis staan bakstenen bol

van dwanggedachten Opgeslokt door het cement

bleven mijn kinderjaren er in de muren steken

 

Zonnestralen proberen gaten te branden

in het stenen pantser Het licht zoekt altijd

naar de oneffenheden

van zowel het huis als haar bewoners

 

Een vraag stellen doe ik hier in mijn moedertaal, die van mijn vader leerde ik nooit

De vraag:

of de voordeur bijhoudt hoe vaak ik ’m achter me dichttrek,

iedere keer een beetje minder thuis

 

Het huis was ooit

een steeds sneller kloppend hart

Nu slaan de kamers het ritme

van de routine die

weerklinkt

in de voetstappen

 

Er vult zich een leegte, ik kan het voelen

Warme melk in mijn buik

Wat is de houdbaarheidsdatum van een geboortehuis?

Hoe vaak kan je een deur achter je dichttrekken voor die definitief in het slot valt?

 

Feit: Op het drielandenpunt bij Vaals bevindt zich een doolhof. Het is niet de bedoeling er uit te raken, wel het midden te vinden. Het punt (aangeduid door een grenspaal) verschoof doorheen de geschiedenis een paar keer en over de onzichtbare grenzen heen werd gesmokkeld. Een vrouw uit Gemmenich verkocht er limonade en onder haar zeil ook wat sterkers voor wie het nodig had.

Herinnering bij dat feit: Een jongere versie van mij springt rond de paal van land naar land. ‘Nu sta je in Duitsland ‘, zegt mama.

‘Nu in Nederland.’ (Ongelooflijk!)

‘Spring nu maar weer naar huis.’

 

***

Hoe alles achter te laten (langzame versie)

  1. Trek de deur van je geboortehuis achter je dicht. Probeer te vergeten welke kleur die had (blauw) en hoe het slot klonk wanneer je de sleutel erin stak.
  2. Start een vriendschap.
  3. Ontdek dat de vriendschap die je startte het mooiste is wat je ooit overkwam en verlang naar meer.
  4. Teken je geboortehuis maar zorg dat het mislukt. Geef het ramen, bakstenen en cement maar vergeet de deur.
  5. Warme melk in je buik.
  6. Start een romantische relatie met je vriendschap. Bezegel je liefde door een hartvormig slot aan een brug te hangen. Herhaal. Tot de brug meer dan diens eigen gewicht draagt.
  7. Ga samen naar Amerika.
  8. Stel vast dat New York zinkt onder het gewicht van zijn eigen wolkenkrabbers. Je kan daar niets aan veranderen en dus probeer je het ook niet.
  9. Bouw wolkenkrabbers in je hoofd. Geef een verdieping aan elke gedachte.
  10. Probeer het hoofd boven water te houden.

 

Hoe alles achter te laten (snelle versie)

  1. Trek de deur van je geboortehuis achter je dicht.
  2. Probeer het hoofd boven water te houden.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.