Net verschenen: DW B 2018 1

VINTAGE

 

Goede literatuur is wars van trends. Reden te meer voor DW B 2018 1 om creatief en essayistisch te reflecteren op een modeverschijnsel dat ons al enige jaren in zijn greep houdt. Kan ‘vintage’ meer zijn dan een leeg etiket, dan een label waarvoor de millennialgeneratie (en meer specifiek de hipstersubcultuur daarbinnen) en masse zwicht? Samensteller Jeroen Dera legt de vraag voor aan Astrid Lampe, Alfred Schaffer, Leen Pil, Lisa Rooijackers, Han van der Vegt, Siebe Bluys en Evelien Verschueren, Maartje Smits, Timo Rissanen en Maarten van der Graaff. Meliza de Vries antwoordt met vinylplaatgedichten.

Voorts in dit nummer: werk van Erik Spinoy, Maud Vanhauwaert, Jens Meijen, Dries van Doorn en Hans Depelchin. Chris Ceustermans becommentarieert literaire brieven van J.M.H. Berckmans aan Kamiel Vanhole. 

 

Beelden in het nummer zijn van Tim Volckaert.

KRITIEKEN Over Maartje Smits en Lieke Marsman, over Miriam Van hee, Wessel te Gussinklo en over Marjolijn van Heemstra, Gustaaf Peek, Eva Meijer en Max Urai

Nu online:

Jonge wolven Siebe Bluijs & Anne Louïse van den Dool discussiëren over het persoonlijke ecokritische in Hoe ik een bos begon in mijn badkamer van Maartje Smits en Het tegenovergestelde van een mens van Lieke Marsman.

'Een aantal jaar terug werd verzucht dat literaire auteurs het onderwerp klimaatverandering grotendeels links lieten liggen. Inmiddels kunnen we voorzichtig stellen dat het tij lijkt te zijn gekeerd. Twee recente boeken van jonge Nederlandse auteurs positioneren zich door middel van paratekst expliciet als klimaatfictie.'

Geertjan de Vugt bespreekt de recentste bundel van Miriam Van hee als werden wij ergens ontboden.

'Het is bekend, Van hee is een meester in het oproepen van sfeerbeelden. Vaak hebben critici het verstillende en melancholieke karakter van haar poëzie opgemerkt. Dat komt niet in de laatste plaats door de terugkerende elementen in haar poëzie: sneeuw, wind, mist, regen en licht. Het zijn de elementen die veel van de Midden- en Oost-Europese kunst een melancholiek en misschien wel mystiek karakter geven.'

Lars Bernaerts buigt zich over De Weergekeerde Bloem van Wessel te Gussinklo.

'De titel van de nieuwe roman van Wessel te Gussinklo (1941) draagt zowel mulischiaans gewicht als, met zijn bombastische hoofdletters, reviaanse ironie: De Weergekeerde Bloem. Dat de roman een mulischiaanse samenhang nastreeft, kondigt het motto aan: "Maar in het hoogste stadium, dat van de Weergekeerde Bloem, wist hij in zekere zin helemaal niet meer wat hij deed: daar heerste de opperste vrijheid van de leegte."'

Sven Vitse wijst op een verlangen naar het collectieve in het werk van Gustaaf Peek, Marjolijn van Heemstra, Max Urai en Eva Meijer.

 'Vereenzaming – het maatschappijbeeld dat de Nederlandstalige literatuur van de voorbije jaren toont, laat zich in dat ene woord vatten. De motieven zijn genoegzaam bekend: personages zoeken naar hechting, relaties, oprechte communicatie. In eerste instantie lijkt deze zoektocht zich vooral op het microniveau van individuele contacten af te spelen, maar het gevecht tegen de vereenzaming krijgt steeds vaker een maatschappelijk en collectief karakter. De constructie van gemeenschappelijkheid is dan ook een inherent politieke activiteit, of het gaat om twee individuen die elkaar proberen te begrijpen of om grotere groepen die zich verenigen rond een gedeeld programma.'   

KRITIEKEN Over Christophe van Gerrewey, Maarten van der Graaff en Tommy Wieringa

Kim Gorus over Christophe van Gerreweys Werk werk werk:

‘Van Gerrewey fileert, via de hoogopgeleide werknemer, onze condition humaine in een dolgedraaide, door werk geobsedeerde maatschappij. Hij doet dat in een tragikomische vertelling die geen concrete oorzaken of oplossingen aanreikt, maar als literaire parabel van een absurde tijd slaat en zalft tegelijk.’

Roel Smeets over De heilige Rita van Tommy Wieringa:

‘Met De heilige Rita (2017) waagt Wieringa zich opnieuw aan een verkenning van de omgang met ‘het andere’ in een geglobaliseerde wereld, waarin letterlijk en figuurlijk grenzen worden overschreden. De nieuwe Wieringa is een roman van tegenstellingen: tussen West en Oost, tussen Randstad en provincie, tussen dichtbij en veraf, tussen Zelf en Ander.’

Daan Borloo over Maarten van der Graaffs debuut: Wormen en engelen

‘Dat Wormen en engelen Van der Graaffs debuutroman is, neemt niet weg dat je die moeiteloos naast zijn poëzie kunt plaatsen. De vorm is anders, maar inhoudelijk sluit het boek naadloos aan bij het programma dat hij al uitwerkte in de bundels die hem zo goed als meteen naar de hoogste regionen van het literaire landschap katapulteerden.’

Net verschenen: DW B 2017 4

Paul Robbrecht en Wim Cuyvers

CHOREO

 

Paul Robbrecht heeft in Choreo een beeldessay gecomponeerd waarin architectuur, dans en tekst op elkaar inwerken. Een boek als choreografie, en ook als chorus, reidans. Mensen die bewegen, dansen langs geometrische patronen hebben hem steeds gefascineerd: ‘De dans is in mij gevloeid.’ De geladen leegte van een ruimte komt pas tot leven door een dansend lichaam. 

Architectuur bestaat niet als ze niet wordt beleefd.

Centraal in Choreo staat de circulaire tekst van Wim Cuyvers, waarin een jonge dealer onzichtbare patronen op een plein maakt, die nadien een pentagram vormen. Rond die tekst worden beelden en ontwerpen geplaatst, die nauw merkbaar kringen naar binnen maken. Tussen intro en coda met foto’s van Maarten Vanden Abeele staan schetsen voor een danstheater dat is ontstaan uit een conversatie en fascinatie voor de danseres en choreografe, de Louie getallenreeks, de 9-kleurenroos enzovoort. Twee schilderijen uit de renaissance vormen rustpauzes en tonen Robbrechts fascinatie voor perspectief en bezielde vormen.

Architectuur en dans verlangen naar elkaar.

 

Wie zich voor 31 januari 2018 als nieuwe abonnee aanmeldt krijgt dit prachtige nummer cadeau!

Op zoek naar een cadeau voor u zelf of voor een ander?

DW B onder de kerstboom

Schenk een abonnement op jaargang 2018 en krijg de special edition van DW B 2017 – Paul Robbrecht en Wim Cuyvers - Choreo – er bovenop!

 

DW B in 2018

Goede literatuur is wars van trends. Reden te meer voor DW B 1 (maart) om creatief en essayistisch te reflecteren op een modeverschijnsel dat ons al enige jaren in zijn greep houdt: vintage. In DW B 2 - Kamer in Oostende (juni) brengen Koen Peeters en Koen Broucke samen met heel wat andere auteurs een ode aan de Stad aan Zee. Het septembernummer DW B 3 richt zijn blik op Frankenstein, tweehonderd jaar later. Het boeknummer in december (DW B 4) omsluit het werk van een topkunstenaar. In 2018 speelt www.dwb.be een grotere rol: hier vind je kritieken over boeken en tijdschriften, met ruimte voor debat.

DW B onder de kerstboom wordt u aangeboden voor het ronde bedrag van 50 euro. Stuur een e-mail naar els.vandeperre@dwb.be met vermelding ‘kerstactie’ en met de volgende informatie: e-mail en adres van de schenker, naam en adres van de ontvanger. Na betaling ontvangt u van ons een mooi verpakte cadeaubon en een exemplaar van Choreo.

Copyright beeld: Paul Robbrecht 

KRITIEKEN. Over Peter Terrin, Annelies Verbeke en Leonard Nolens

Lees nu ONLINE:

‘We moeten goed voor elkaar zorgen’, zegt Viktor, een van de protagonisten van Yucca (2016), Peter Terrins meest recente roman. In 'Het gevoel dat iemand over je waakt' analyseert Sven Vitse een verschuiving 'van paranoia naar zorg, van isolement naar verbondenheid, van afbraak naar herstel' in het proza van Terrin.

Roel Smeets bespreekt in 'Een open beeldenregen' Halleluja, de jongste verhalenbundel van Annelies Verbeke, 'waarin op intrigerende wijze zowel het persoonlijke als het politieke van een diverse reeks mensenlevens wordt beschreven'.

Leonard Nolens werd dit jaar zeventig en dat vierde zijn uitgeverij Querido met een luxe-cassette: een volledig herziene uitgave met daarin zijn verzamelde dagboeken en gedichten en een cd met audio-opnames uit het VRT-archief waarop je de dichter zelf hoort voorlezen uit zijn werk. In 'Vandagen, hieren, zelven' toont Liesbeth D'Hoker zich onder de indruk van deze dichter 'die gedreven is door een niet kapot te krijgen verlangen zijn kwetsuren en onmacht te verheffen tot kunst'.

Ode aan de man met de schallende lach. DW B brengt een speciaal Ivo Michiels-nummer

Dirk Leyman in De Morgen op 4 oktober 2017:

'Vijf jaar na zijn dood is het onbehaaglijk stil geworden rondom de vijf jaar geleden overleden Ivo Michiels. Het tijdschrift DW B keert met een themanummer het tij. Het eerbetoon omvat sterke teksten van onder meer Jeroen Olyslaegers en Peter Verhelst.'

Deze aflevering wordt gepresenteerd in de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience in Antwerpen op zondag 8 oktober om 11 u. 

Reserveren bij els.vandeperre@telenet.be