DW B 2009 4: Passies omtrent Rogier. De actualiteit van Van der Weydens beeldtaal

Voorwoord
Passies omtrent Rogier. De actualiteit van Van der Weydens beeldtaal

Rogier van der Weyden wordt algemeen beschouwd als de eerste meester uit onze regio die in strakke, beredeneerde composities menselijke emoties in beeld brengt: zijn doeken vallen op door het beheerste pathos en de subtiele expressie van de figuren. Toen Jan Fabre vorig jaar in het Louvre zijn werk confronteerde met oude kunst, begon zijn tentoonstelling Jan Fabre au Louvre. L’Ange de la métamorphose zeer typerend met Ik laat mezelf leeglopen, een wassen kopie van Fabre zelf die met zijn neus op een vroege kopie van een Van der Weyden loopt en bloedt. Met dat beeld eindigt de katern in deze DW B-aflevering, waarin bekende hedendaagse kunstenaars uit België worden gecombineerd met een schilderij of een detail daaruit van Van der Weyden. Het verband is niet evident, en komt tot stand in de blik van wie kijkt. De katern opent Passies omtrent Rogier. De actualiteit van Van der Weydens beeldtaal, het dossier dat voor DW B werd samengesteld door Brigitte Dekeyzer en Stefan Hertmans, in samenwerking met Artes.Leuven en ISKA (Hogeschool Gent). Ook schrijvers worden door Rogier gebiologeerd en geïnspireerd. Dragende teksten wisselen af met creatieve reflecties. In dit nummer is de oude meester overal en nergens aanwezig, maar steeds breekbaar en intens, sensueel en verheven, subtiel en pathetisch.

In deze editie