DW B 2003 3: Theatergedichten van Bertolt Brecht

Voorwoord
Theatergedichten van Bertolt Brecht

 

Bertolt Brecht heeft het theater vernieuwd. Een cliché, maar weet iemand nog hoe hij dat gedaan heeft? Het blijft vaak bij wat vage noties over vervreemdingseffecten en over episch theater. 

Hoe Brecht zich verzet tegen het Theater der Gemütsbewegungen, waarin de toeschouwer slechts onechte gevoelens kan ontwikkelen en wegvluchten uit de wereld. Hoe hij via het Verfremdungseffekt een al te makkelijke identificatie van de toeschouwer met de acteurs op de scène wil vermijden. Hoe die acteurs een veel prominentere rol spelen dan bijvoorbeeld de auteurs. Maar vooral hoe hij het unverständlich maken van het Selbstverständliche gebruikt om de werkelijkheid écht verständlich te maken, en daardoor te veranderen … En hoe tot vandaag gezelschappen als Discordia en Dood Paard aan Brecht schatplichtig zijn … Het komt allemaal ter sprake in deze DW B-aflevering. 

 

In deze editie