Berlinde de Bruyckere
1964°
Biografie

Berlinde de Bruyckere is een Belgische kunstenares, bekend van haar monumentale en controversiële installaties en beeldhouwwerken: drijvende vrouwensculpturen in de Gentse binnenwateren en in bomen opgehangen dode paarden ontlokken hevige emoties bij de kijkers. In 1999 vertegenwoordigde ze België op de Biënnale van Venetië, waarna ze internationaal doorbrak. Er volgden solotentoonstellingen bij Hauser & Wirth (2004, Zürich), La Maison Rouge (2005, Parijs), Museum De Pont (2005, Tilburg) en Kunsthalle Düsseldorf (samen met Martin Honert, 2006). Daarnaast nam ze deel aan ARS 06 in Kiasma (2006, Helsinki) en de Berlijnse Biënnale (2006). Dit jaar stelde ze solo tentoon in Hauser & Wirth in Londen (Berlinde De Bruyckere, Luca Giordano. We are all flesh) en Spedale di Santa Fina, San Gimignano (Berlinde De Bruyckere in dialogue with Benedetto Da Maiano (1442-1497)), en werkte ze onder andere mee aan groepstentoonstellingen in het Chelsea Art Museum in New York (UN-SCR-1325), het Parrish Art Museum in Southampton (Damaged Romanticism: A Mirror of Modern Emotion) en Compton Verney in Warwickshire (Fatal Attraction: Diana and Actaeon, The Forbidden Gaze). Later dit jaar is haar werk te zien op de Biënnale van Moskou en in het Centre Pompidou in Parijs (Le sort probable de l’homme qui avait avalé le fantôme).